Waar zou je heen kunnen?

Wie op supermarktgebied nieuwe trends wil ontdekken, denkt meestal aan een inspiratietoer naar Londen of Amerika. Misschien gaat een enkeling nog naar Denemarken om te kijken hoe lokaal en gezond zich ontwikkelen, maar verder komen volgens mij veel andere landen niet aan bod voor dit soort trips. Mijn vizier staat tegenwoordig echter veel meer op Frankrijk, Duitsland en België gericht. En uiteraard Amsterdam, want dat is en blijft een broedplaats voor trends en vernieuwingen op zichzelf.

Zo vind ik dat ze in Frankrijk supergoed zijn in verpakkingen. Bloem en suiker in een plastic staverpakking met schroefdop. Nooit meer geknoei als je iets moet afwegen, geen voorraadbus meer nodig om de rest te bewaren of gemorste suiker of bloem in de kast als je geen voorraadbussen hebt. Eenzelfde soort verpakking ook voor room. Vaak is een heel bekertje te veel voor een gerecht en dan vraagt dat potje met dat halfopen dekseltje in de koelkast gewoon om omvallen. Met het schroefdopje heb je dat niet meer en de room blijft ook lekkerder. Wat ik ook interessant vind in Frankrijk, is aandacht voor lokale agf. En als je toch op die afdeling bent, kijk dan ook eens naar de innovatieve convenienceproducten in de koeling, waaronder superlekkere purees van aardappel met groenten.

In Duitsland ben ik onder de indruk van een nieuw concept als Frische Paradies. Een ‘blur’ tussen groothandel voor de horeca en delicatessenwinkel voor de consument. Het interieur is een tikje rauw en Frische Paradies zit ook op rauwe plekken, zoals in München op het openbare slachthuisterrein. De bistro van Frische Paradies is in dezelfde stijl. Superpopulair aan het worden volgens mij, en terecht. Zonder reserveren geen lunchplek. Het zit inmiddels in Berlijn (2 keer), Keulen, Hamburg, München, Frankfurt, Leipzig, Essen en Stuttgart. Ben je in Berlijn, bezoek dan ook de Armenius Markthalle. Een mooie combi van oud en nieuw. En met veel karakter. Ook de Marheinekehal in het Berlijnse stadsdeel Kreuzberg is een bezoek waard, alleen al omdat aan deze al meer dan 100 jaar bestaande markthal zich nog echt op de buurtbewoner richt en sinds kort een vestiging heeft van de veganistische supermarkt Veganz.

Voor trends in het gezonde fastfood kijk ik graag naar België. De concepten van Exki en Foodmaker lopen mijlenver voorop als het gaat om gezond en lekker. Bij Exki hebben ze naast de gezonde salades en ‘pots’ – gerechten zoals curry’s – allerlei soorten muffins en taartjes in een mini-uitvoering. Echt een verwennerijtje.

Foodmaker is mijn grote favoriet. Alles is hier echt vers. De smaken zijn trendy, veel groenten, weinig vlees. Met de saladbar als de ultieme verpersoonlijking van het concept. Hier spelen kleur en vorm een hoofdrol, net zoals in de salades, pots en pasta’s. En juist dat maakt het zo verleidelijk. En alles niet alleen superlekker, maar ook superbetaalbaar. De kleinste portie salade van het buffet kost 5 euro. Voor een soep betaal je € 3,50 en voor een pasta, met paddenstoelen en walnoten nog geen 5 euro.

Inmiddels hoef je niet meer naar België om te zien en te proeven wat ze doen. Foodmaker is neergestreken in Den Haag, vlakbij het Centraal Station. Schuin ertegenover ligt een filiaal van Exki. Een andere Exki-vestiging zit sinds een tijdje ook aan de IJzijde in het station van Amsterdam. Als je toch op A’dam CS rondloopt, neem dan ook even de tijd voor alle nieuwe (ook minder gezonde) fastfoodconcepten die hier zijn neergestreken. Van schnitzelconcept tot satébar. En loop dan ook de AH To Go binnen om het nieuwe saladeconcept te bekijken. Knap hoe AH het de reizende of gehaaste mens makkelijk maakt om op een lekkere manier veel groenten te eten.