Oud worden, mét babi pangang

Gezonde voornemens: elk jaar weer dé topic voor communicatie. Aan de manier waarop supermarkten en merkartikelfabrikanten dit vormgeven, kun je goed aflezen waar ze voor staan, en ook: voor welke groep consumenten. Ook is het een indicatie hoe trends zich gaan ontwikkelen.

En die zijn dit jaar opvallend anders dan voorheen. Producten zijn niet meer de unieke en ultieme gezondheidsmaker; nee, producten passen dit jaar ‘in een gezonde levensstijl’. Wie goed leest en luistert, ontdekt een taalgebruik dat sterk lijkt op dat van het Voedingscentrum. De strenge wetgeving rond gezondheidsclaims heeft bedrijven natuurlijk ook gedwongen om het anders aan te pakken, maar dat binnen een goed jaar na de introductie van de nieuwe Schijf van Vijf, het gezag weer zo sterk bij het Voedingscentrum komt te liggen, vind ik wel uniek.

Er verandert op dit moment ook veel in de gezondheidsvoorlichting. Die verlegt zich van de focus op overgewicht, de oorzaak van veel welvaartsziekten (diabetes, hart- en vaatziekten etc.), naar het aanpakken van die welvaartsziekten, waardoor het overgewicht verdwijnt. De veranderingen in levensstijl zijn bij beide vormen vrijwel gelijk. Anders eten, meer bewegen… Het resultaat wordt echter niet afgemeten aan de weegschaal, maar aan de functies van het lichaam; uithoudingsvermogen, bloeddruk, hartfunctie e.d. Het resultaat is een veel betere conditie en minder medicijnen. Minder kilo’s op de weegschaal is daar de bonus van. Hoe motiverend deze aanpak is en hoeveel meer langdurig resultaat het oplevert, liet het Omroep Max-programma ‘Hoe word ik 100?’ zien. Zes mensen, die meer problemen hadden met grote hoeveelheden medicijnen slikken – soms wel veertien verschillende per dag – dan met hun overgewicht, werden vijf maanden lang medisch, psychologisch en voedingskundig begeleid.

Er werden vooraf geen grote doelen gesteld. Iedere verbetering, hoe klein ook, was een positief resultaat. En die verbeteringen kwamen in bijna 100% van de gevallen door anders eten! Werd bij de focus op afvallen een abstracte lijst gemaakt van gebods- en verbodsvoedsel, nu wordt er een door een praktische benadering een directe betrokkenheid gegenereerd.

Een deelneemster aan het programma kreeg bij het verzamelen van alle – duidelijk zichtbare – producten met toegevoegde suiker uit haar keukenkastjes ineens een heel andere kijk op de voedselindustrie. Ze begreep ook onmiddellijk hoe ze andere, gezondere keuzes kan maken. En die komen overduidelijk uit vers en zelf koken. Een andere deelnemer werd geleerd hoe hij een gezonde versie van zijn geliefde babi pangang kan maken. Ook zonder pakjes en zakjes!

Dit programma is geen incident, maar het begin van een nieuwe ontwikkeling. Een ontwikkeling die past in een grotere trend; namelijk terug naar normaal eten, met de Schijf van Vijf als degelijke basis.