Fiorfood en andere Italiaanse ideeën

‘Voor de traditionele Italiaanse supermarkt hoef je geen aparte reis te ondernemen, maar wel voor Fiorfood’

Het begrip ‘ugly’s,’ groente die buiten de standaardmaten van de supermarkt valt en nu bij ons überhip aan het worden is, kennen ze waarschijnlijk niet Italië. Niet dat het daar nog moet komen, het is er al en het is er de gewoonste zaak van de wereld. In de tien reguliere supermarkten die ik afgelopen week heb bezocht in en rond Turijn, zag ik namelijk niets anders dan buitenmaten. Bakken vol aubergines, courgettes, paprika’s, bonen en kroppen sla in alle soorten en maten, in heel wat meer variaties dan in onze supermarkt.

Ik heb zelfs twee groenten ontdekt die ik nog niet kende: de trompetcourgette en de heel lichtgele snijboon. Ook fruit is er in alle maten. Abrikozen zelfs met de omvang van een perzik. Andere groenten en fruit zie je niet of nauwelijks: de Italianen zijn nog echte seizoeneters. Maar dat zou ik ook zijn, met prijzen als € 1,- voor een kilo aubergines en € 2,- voor een kilo perziken.

Toch verschilt de Italiaanse supermarkt niet in alles van de Nederlandse. Trends als hamburgers, glutenvrij, peulvruchten, vegetarisme en veganisme zijn in Italië net zo groot als in Nederland, België en Engeland. En black angus is ook het premiumvlees voor de barbecue. En net zoals in de Nederlandse supermarkt zie je dat tomatentelers zich proberen te onderscheiden met bijzondere tomaten om een betere prijs te krijgen. Die duurdere tomaten zijn overigens ook, net zoals in de Nederlandse supermarkt, in plastic bakjes verpakt.

Wat wél onderscheidend is, is het sociale contact. Elke supermarkt, hoe klein of groot ook, heeft naast voorverpakt een bedieningsafdeling voor kaas en vleeswaren. Daar moet je geen haast hebben, want er is tussen vaste klanten en personeel altijd wel iets bij te praten als je een stukje kaas bestelt of wat ham koopt. Bij de grotere supermarkten is ook de verse vis en het vlees in bediening, maar niet altijd. Juist die vleesafdeling vond ik op productniveau inspirerend. Vlees met kruiden in plaats van die vieze gekleurde marinades. En een simpel blaadje verse salie of takje rozemarijn op het voorverpakte vlees maakt het product extra aantrekkelijk. Opvallend zijn ook de kleine porties, dat geldt ook voor kant-en-klare producten. Overigens zitten daar leuke ideetjes tussen, zoals verse pasta verpakt met een potje pesto. Wat ik ook in de meeste supermarkten zag: plastic handschoenen – net zoals bij de benzinepomp – om bladgroenten uit kisten te pakken. En ze worden ook gebruikt.

Voor de traditionele Italiaanse supermarkt hoef je geen aparte reis te ondernemen. Maar wél voor Fiorfood, een nieuwe formule van marktleider Coop. Fiorfood is: Coop, maar dan op de manier waarop het Eataly zou willen zijn. In een kruip-door-sluipdoorpand in de prachtige Galleria San Federico in Turijn experimenteert Coop met dwarsverbanden tussen thuisverbruik en foodservice. Dat bestaat uit verschillende eetwinkels, met allemaal topproducten. Eigenlijk een ontdekkingstocht op een klein oppervlak. Aan de producten zal Coop het er niet verdienen, aan de foodservice wel. En trouwens, wie Turijn bezoekt, kan uiteraard naar het altijd inspirerende Eataly. De gewone supermarkten zijn dan een bonus.